>
Administrasjonen
Finn oss
HOVEDSIDE
AKTUELT
FRILUFTSOMRÅDER
TURFORSLAG
UNIVERSELL UTFORMING
BADETEMPERATURER
KANOER OG FRILUFTSUTSTYR
VESTKYSTPARKEN
FRILUFTSLIVETS UKE
KURS OG NATURVEILEDNING
BROSJYRER
12 MEDLEMSKOMMUNER
SKI-INFO OLALIA
SIKRING - KJØP AV FRIOMRÅDER
STYRET OG ÅRSMØTET
FRILUFTSLINKER
TURISTINFORMASJONER
BILDER OG VIDEO
 
IS - SIKKERHET

På denne siden vil du finne litt mer informasjon om is og issikkerhet. Nå er det meste av is i lavlandet borte. Så får vi se om isen kommer tilbake slik at det kan bli mer skøyteis denne vinteren...Siden har linker til gode tips om issikkerhet og hvordan berge segg opp av isvannet...

ER ISEN  TRYGG? -  ELLER ER DEN USIKKER?  NOEN TIPS!
Nydelig vintervær på skøyteisen
Foto: Knut Arild Sørensen, Friluftsrådet

Is-sikkerhet
Når det gjelder isforhold så er det greit å si at 10 cm is er trygg is uansett istype, bortsett fra STAVIS. Det finnes forskjellige typer is. Stålis, snøblandet is, stavis, osv.
Stålisen er sterkest, mens stavisen er svakest og meget skummel.
Stavis forekommer på våren før isen forsvinner. Den kan være tykk, men likevel meget usikker.

Man regner at 6-7 cm stålis skal bære en voksen mann på 80-100 kg, men vi vil på det sterkeste fraråde å stole på is som er så tynn. Da vil det gjerne være steder på samme vatnet hvor isen ikke er like tykk. 10 cm stålis regnes imidlertid som trygg is for skøyting/turgåing på mindre vann. Men man bør alltid sjekke istykkelsen på hele vannet før en begynner å gå på skøyter overalt. På større vann bør man vente til istykkelsen nærmer seg 14-15 cm. Også her gjelder regelen om å sjekke HELE isflaten.

Vurdering av isforholdene er bestandig vanskelig, spesielt når det er snø på isen. Da kan man aldri få lest isforholdene. Er man usikker, så gå sakte frem og bor mange hull. Da vil man også bli godt kjent på vannet.
Mørke flekker på isen bør man helst gå rundt. De kan være litt skumle, og spesielt på grunne plasser hvor det er myrbunn. Der kan det oppstå myrgass, som gjøre at isen nesten aldri blir sikker å gå på.
Ved siv kan isen til tider være litt usikker. Spesielt når sola har begynt å ta litt ekstra utover våren. Men her er det som regel meget grunt, så man blir stort sett bare bløt på bena. Ved inn- og utløp bør man alltid være meget forsiktig, og helst 2-3 personer hvis man er på ukjent vann. Det å gå gjennom isen hvor det er strømmende vann kan være livsfarlig.

TIPS DERSOM DU GÅR GJENNOM ISEN!
!
Når isen gir etter forsøker du å unngå at hodet kommer under vann. Det gjør du ved å splitte beina og slå armene ut til siden. Nede i råka vender du deg 180 grader, for der du har kommet ut, har isen båret deg og på den kanten må du også forsøke å komme deg opp. Bruk albuene og slå deg fram mot fast kant før du gjør forsøk på å komme deg opp. Fordel trykket mot iskanten så godt du kan, la beina flyte opp mot overflaten og svøm deg inn over iskanten med kraftige beinspark. Pass på at du ikke får beina inn under den iskanten du forsøker å komme deg opp på. Forsøk først om du kan komme deg opp uten bruk av ispiggene , og husk hele tiden på å fordele trykket på en så stor flate som mulig Det gjør du ved å rulle de første meterne vekk fra råka og senere krabbe inn mot sikker is. Dersom du ikke klarer å komme deg kjapt opp og rulle, forsøk å snu deg med ryggen til iskanten og spark godt fra med noen kraftige "svømmetak" mens du holder armene ut og bortover isen. På denne måten hindrer du føttene å flyte oppinnunder iskanten, og mange hevder dette er den enkleste måten å komme seg opp på, særlig dersom du ikke har ispigger. Rull så innover mot tryggere is. Har du ryggsekk på bør du ikke prøve dette før du har kvittet deg med ryggsekken.

Flere gode tips om is og hvordan komme seg opp av isen finner du her:
http://home.no.net/jonhaa/diverse/Gjennomvaarisen.htm



Bongsatjørna ved Aksdal. Foto: Knut Arild Sørensen, Friluftsrådet


Hvor tykk må isen være for å kjøre med traktor eller bil?
Vi har ingen regler for dette i Norge, men i tabellen under vises et utdrag fra anvisningene som er brukt av vegmyndighetene i Sverige. I Finland følger man en tilsvarende tabell.

Stålis
Stålis + sørpeis
Max. bruttovekt
Største akseltrykk
20 cm
25 cm
2.0 tonn

25 cm
30 cm
3.0 tonn

30 cm
40 cm
4.0 tonn
 
40 cm
50 cm
7.0 tonn
5.0 tonn
50 cm
60 cm
12.0 tonn
7.0 tonn
60 cm
70 cm
16.0 tonn
10.0 tonn
70 cm
80 cm
20.0 tonn
10.0 tonn
80 cm
90 cm
25.0 tonn
10.0 tonn

Tabellen forutsetter godt sammenfrosset isdekke, hastighet under 30 km/time og minste avstand mellom kjøretøy 50 m.
Norske vegmyndigheter har ikke tilsvarende anvisninger, men viser til militære bestemmelser som har lavere sikkerhetsfaktor enn det tabellen over forutsetter.

Se mer informasjon om is og kjøring på is på denne nettsiden:
http://www.arbeidstilsynet.no/publikasjoner/brosjyrer/full485.html


For mer info om isfiske, isforhold og sikkerhet se nettsiden:   http://www.isfiskern.no/tips.htm#3

Her er en svensk side om issikkerhet.


HUSK!  Ha alltid med tau og ispigger!


Foto: Knut Arild Sørensen, Friluftsrådet

  

 Følg oss på

  

  

Last ned ny flyer

 

Siste brosjyre

 

 

 

 

 
Webløsning levert av TYFON strategi og konsept - Powered by i-tools